Gå til hovedindhold
Du er her:
Naboinformation

Nu kommer selve letbanen til Lyngby-Taarbæk Kommune

Det er nu blevet tid til at anlægge det, der fleste forstår ved en letbane: skinner kørestrømsmaster og ledninger.

Indtil videre har letbane-arbejdet i Lyngby-Taarbæk Kommune bestået af forberedende arbejde i form af klargøring af letbane-tracéet, rørlægning, fundament m.m. Nu er det blevet tid til at lægge skinner og opsætte kørestrømsmaster mm.

 

Ny fase i fuld gang

På Buddingevej er denne såkaldte TransportSystem-fase i fuld gang (TS-fase). Der lægges skinner og tælles ned til opsætning af kørestrømsmaster, og i løbet af de næste måneder følger de andre dele af letbane-strækningen i Lyngby-Taarbæk Kommune trop. Se Hovedstadens Letbanes tidsplaner i de grønne faktabokse til højre her på siden.

 

Fotos og fakta om proceduren

Vi har samlet Hovedstadens Letbanes informationer om TS-fasen i blå faktabokse og tilhørende billedgallerier her på siden:

  • Skinnelægning
  • Kørestrømsmaster
  • Køreledninger

Skinnelægning

Der lægges tre forskellige slags spor i Lyngby-Taarbæk Kommune:

 

  • Græsspor
  • Ballastspor
  • Betonspor

Se fotos af de forskellige typer spor og svejsning i billedgalleri herunder:

Fundamenter til kørestrømsmaster etableres på to måder:

 

Boring af fundament:

  • Det tager omkring 3-4 timer at bore og støbe fundamentet
  • Der kan bores og støbes ca. 2-3 fundamenter om dagen
  • Herefter kommer selve monteringen af masten

 

Ramning af fundament:

  • Når der benyttes ramning til at placere et fundament, registreres omkringliggende bygningsfundamenter mm. før og efter
  • Der kan opstå støj og vibrationer ved ramning, som har en forventet varighed af 10-30 min. pr. mast

Se fotos af procedurerne for boring og ramning i billedgalleri herunder:

Køreledninger

Der anvendes kobberledninger til strømføring af letbanen.

Se fotos af proceduren i billedgalleri herunder: