Gå til hovedindhold
Du er her:
Naboinformation

Kom med på fotoreportage på letbanestrækningen på og omkring Danmarks Tekniske Universitet

Anlægsarbejdet på letbanestrækningen ved de tre DTU-stationer skrider hastigt fremad, og der begynder at danne sig et billede af, hvordan området kommer til at se ud, når letbanen er i drift. Kig med i vores fotoreportage fra letbanens nordligste ende.

Med letbanen bliver det nemmere for studerende, ansatte og andre med ærinde på DTU at komme rundt på det store område ved Danmarks Tekniske Universitet. Letbanen styrker desuden det offentlige transportnetværk til og fra området, idet den især vil binde Lyngby Centrum og DTU bedre sammen. 

På letbanestrækningen ved DTU er der blandt andet lagt letbanens fundament i form af de såkaldte slab tracks på Asmussens Allé, granitskærver ved Rævehøjvej og et nyt fortov på Anker Engelunds Vej. Læs mere i vores fotoreportage fra området, hvor du kan få et indblik i, hvordan processen foregår, når der skal bygges en letbane.

På billedet herover ses strækningen i nordlig retning, hvor man begynder at kunne se, hvordan letbanen skal køre på strækningen. Næste arbejde er at færdiggøre stianlægget, der anes til venstre på billedet. Efterfølgende skal der monteres skinner, opsættes master og ophænges ledninger. Inden letbanen skal testes, skal der udlægges muld og plantes græs, så sporet på sigt kommer til at fremstå som en grøn korridor på DTU.

På billedet herover ses letbanens fundament, de såkaldte slab tracks, der her ses i sydlig retning. Næste opgave er at færdiggøre stianlægget, der anes til højre på billedet. Efterfølgende skal der monteres skinner, opsættes master og ophænges ledninger. Inden letbanen skal testes, skal der udlægges muld og plantes græs så sporet på sigt kommer til at fremstå som en grøn korridor på DTU.

På billedet herover ses Asmussens Allé i sydlig retning. Når der er lagt slab tracks, skal skinnerne monteres ovenpå elementerne. Til sidst skal det ende med græsspor på strækningen, som anlægges efter skinnerne. 

Anker Engelundsvej: I venstre side af billedet herover ses letbanens areal, hvor der skal lægges spor. Til højre for den høje kant skal der anlægges kørebane og ved siden af den, skal der anlægges en ny cykelsti. Yderst til højre langs cykelstien er der anlagt et nyt fortov. På den måde kan cyklister og gående færdes langs hele denne strækning af letbanen. 

På billedet herover ses den kommende nye cykelsti og det allerede etablerede nye fortov langs Anker Engelunds Vej set i vestlig retning. Til højre for den nye cykelsti skal kørebanen anlægges. Fortov og cykelsti løber langs letbanen, så både cyklister og gående kan færdes.

På billedet herover ses letbanestrækningen i østlig retning, der fortsætter mod Rævehøjvej station. Her på billedet kan man se opdelingen mellem det kommende letbaneareal, kørebane, cykelsti og fortov. 

Perronen i midten af billedet herover er for de passagerer som stiger af og på toget, som kører i nordlig retning mod Lundtofte. Modsat etableres perron til de passagerer som stiger af og på toget i en sydgående retning mod Lyngby Centrum og videre ad Ring 3 mod Ishøj station. 

De røde rør på billedet herover er lige nu tomme, men de skal på sigt sikre at strømkabler til blandt andet infoskærm, belysning og rejsekortstandere bliver forsynet med strøm.

På billedet herover ses Anker Engelunds Vej i en østlig retning. Under DTU er der bygget en række underjordiske såkaldte ”Ingeniørtunneller”. Disse tunneller indeholder en masse rør og ledninger, der har til formål at forbinde DTU’s områder på tværs af vejene under jorden. For at kunne bygge letbanens spor henover disse underjordiske tunneller, lægges der forstærkninger henover. I forgrunden af billedet ses orange rør, som bruges til afvanding for letbanen. På den måde kan vandet løbe væk fra letbanesporene og ned i rørene og væk.

Til venstre på billedet herover ses stationen, som kun er en kort gåtur fra DTU’s Hovedbygning 101. I midten ses de tidligere nævnte forstærkninger, som skal beskytte den underjordiske ingeniørtunnel. I billedets forgrund mellem de to anlagte kantsten skal der anlægges kørebane til bilisterne.

På billedet herover ses stationsfundamentet, som skal udgøre stationen tæt på motorvejen. Ved stationen ”Rævehøjvej” er der nu lagt første lag granitskærver ud mellem perronfundamenterne. Efterfølgende skal der etableres betonsveller, monteres skinner, opsættes master og etableres den endelige station. Rævehøjvej Station kommer i fremtiden til at fungere som et knudepunkt mellem letbanen og busserne, der kører på motorvejen. Med letbanens 5 minutters drift i hverdagene sikres der nem omstigning fra bus til letbane.

 

På billedet herover ses letbanestrækningen ved Rævehøjvej i retning mod Lundtofte station, der ligger tæt på Hempel. Hempels nybygning kan ses til venstre for letbanen i form af den hvide bygning på billedet. På denne side af motorvejsbroen er der også lagt første lag granitskærver, der fungerer som letbanens fundament på denne delstrækning. Efterfølgende skal der etableres betonsveller, monteres skinner samt opsættes master.