Gå til hovedindhold
Du er her:
Naboinformation

Diamanten på Kontrol- og Vedligeholdelsescentret

Diamanter kan sagtens være andet end funklende ædelsten. I hvert fald på letbaneprojektet, hvor entreprenør, Aarsleff Rail, har bygget en helt særlig én af slagsen!

DIAMANTEN PÅ KONTROL- OG VEDLIGEHOLDELSESCENTERET. Foto: Hovedstadens Letbane.
DIAMANTEN PÅ KONTROL- OG VEDLIGEHOLDELSESCENTERET. Foto: Hovedstadens Letbane.

Ved indgangen til Letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter  er der fire sammenbyggede sporskifter og ét sporkryds, som går under navnet ”Diamanten”. Sporskifterne er bygget af rilleskinner og monteret på støbte betonplader.

 

Diamanten = Samling af sporskifter

Når togene enten forlader eller ankommer til kontrol- og vedligeholdelsescenteret i Glostrup Kommune sker det via Diamanten. Det er altså fra Diamanten, at togene kan køre ud på strækningen i både nord- og sydgående retning. Denne samling af sporskifter er således vital for driften af Hovedstadens Letbane, og derfor har det også krævet præcision ud over det sædvanlige at installere Diamanten.

I anlægsfasen har man haft særlig fokus på at lave et stabilt grundlag til sporskifterne, placere føringsvejene korrekt og lægge dræn under sporene, mens man under selve byggeriet af sporskifterne har brugt ekstra energi på konstruktionen af betonelementerne, indbygningen af skifter og selve skinneanlægget.

 

Spændende opgave for Aarsleff Rail og Siemens Mobility

Kontrol- og vedligeholdelsescenteret er en udfordrende og spændende opgave for Aarsleff Rail og Siemens Mobility, der står for projektering, levering og udførelse af det samlede sporanlæg med kørestrømsanlæg, inklusive levering af 29 togsæt. På meget lidt plads rummer centeret nemlig i alt 24 sporskifter, opmarchareal til togene plus anlæg til vedligehold og reparation.