Ny gangbro på DTU henover letbanen
DTU har for nylig indviet ny gangbro, der gør det muligt for fodgængere og cyklister at krydse sporene til letbanen. Broen styrker samtidig den generelle sammenhæng på campus.

Gottlieb Paludan Architects har sammen med KI Rådgivende Ingeniører designet en ny stibro ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Lyngby Campus.. Foto 1
Indhold
På DTU har man på en af de travle passager etableret en såkaldt stibro henover letbaneskinnerne, så det er nemt at komme på tværs af campus - også når letbanen passerer hvert femte minut i hver retning.
Stor tilfredshed på DTU
Projektleder Klaus Jensen fra DTU Campus Service er særdeles tilfreds med den ny stibro. Blandt andet fordi den binder arealer og funktioner sammen på campus.
"Vi har på DTU en campusplan med en fremtidssikret infrastruktur. Da DTU blev bygget for 60 år siden, var det på bilernes præmisser uden cykelstier og fortov. Alle kørte herud i bil - også mange af de studerende," udtaler Klaus Jensen.
Modernisering af infrastruktur på DTU
Nu er DTU ved at bygge infrastrukturen om, så den er på cyklisternes og fodgængernes præmisser.
"Udover letbanen som gigantisk fornyelse inden for mulighed for offentlig transport til og fra DTU, består moderniseringen af DTUs infrastruktur af bl.a. etablering af cykelsti og fortov på Akademivej.
På lang sigt er det planen, at biler skal ud og køre i periferien af campus. Vi har f.eks. gjort Kvadrantvej 4 (Koppels Allé) til cykel- og gågade, hvor vi har etableret en 4 meter bred cykelgade og 3 meter bred gågade. Det er planen, at Kvadrantvej 1 (Knuth-Winterfeldts Allé) også skal ombygges til cykel- og gågade."
Ny gangbro er en del af nyt tværstrøg på DTU
Den nye gangbro indgår som en del af et af de nye tværstrøg, der løber mellem Fysikvej, via Matematiktorvet og over til Netto - og videre til Lundtoftegårdsvej. I alt kommer der på sigt fem tværstrøg.
"Noget af det rigtig fede på DTU er, at man tænker meget, meget langsigtet og arbejder med byggeplaner, der rækker 50 år ind i fremtiden," slutter Klaus Jensen.














Skinnebåren trafik medfører små ekstra gåture hen til nærmeste overgang
Letbanen gør det nemmere at komme rundt mellem forstæderne langs med Ring 3 mellem Ishøj og Lundtofte. Den kommende skinnebårne transport betyder dog også små omveje for fodgængere og cyklister nogle steder, idet der nogle steder vil være lidt længere at gå for at finde et sted, hvor man kan krydse sporene.
DTU har finansieret stibroen
Det er DTU, der har finansieret broen, mens Gottlieb Paludan Architects sammen med KI Rådgivende Ingeniører har designet den ny stibro på DTU. Læs mere om projektet HER.
Trafik & Mobilitet - Letbanen
Letbanen kan kontaktes direkte på ovenstående mail, og vi vil svare indenfor 10 arbejdsdage.