Gå til hovedindhold

Letbanen i Lyngby-Taarbæk Kommune: Hvad mangler der nu?

2025 er et stort letbaneår. Hovedstadens Letbane åbner i efteråret den sydligste del af strækningen. Den nordligste del af strækningen, herunder Lyngby-Taarbæk, er planlagt til at åbne i sommeren 2026.

Indhold

    Letbanen i Lyngby-Taarbæk Kommune: Hvad mangler der nu? 

    2025 er et stort letbaneår. Hovedstadens Letbane åbner i efteråret den sydligste del af strækningen. Den nordligste del af strækningen, herunder Lyngby-Taarbæk, er planlagt til at åbne i sommeren 2026.

     

    Den to-delte åbning skyldes, at Hovedstadens Letbane har haft udfordringer med deres anlægsarbejde i Gladsaxe. Eftersom Lyngby-Taarbæk er nordligste letbanekommune, er vi afhængige af, at anlægsarbejdet i alle kommuner syd for Lyngby er færdigt. Udover dette, hvad mangler der så, før letbanen er køreklar her i Lyngby?

     

    Nu er alle letbaneskinner i Lyngby-Taarbæk Kommune lagt

    I Lyngby-Taarbæk Kommune blev 2025 skudt i gang med nyheden, om at alle letbaneskinner i kommunen nu er lagt. I løbet af de kommende vinter- og forårsmåneder vil der blive opsat kørestrømsmaster på strækningen, og efterfølgende vil der blive monteret køreledninger.

    Ud over det mere jernbanetekniske så udestår der fortsat afsluttende opgaver med skiltning, kørebaneafmærkning samt etablering af græsspor. Det er planen, at de opgaver bliver færdige i løbet af efteråret 2025.

     

    Kørestrømsmaster

    Der etableres tre typer ophæng til kørestrøm i Lyngby-Taarbæk Kommune:

    ·         Kørestrømsmaster placeres som udgangspunkt i midten af de to letbanespor

    ·         Nogle steder placeres kørestrømsmasterne langs med fortov eller i midterheller mv. Dette enten grundet pladsmangel eller af andre tekniske årsager

    ·         Endelig er der enkelte steder på Klampenborgvej i det centrale Lyngby, at kørestrømsledningerne bliver væghængt

     

    Opsætning af kørestrømsmaster påvirker som udgangspunkt ikke trafikken væsentligt. Der vil være behov for mindre lokale spærringer. Når dette sker, vil Hovedstadens Letbane og Lyngby-Taarbæk Kommune melde dette ud til trafikanter og naboer i området.

    Det er forventningen, at kørestrømmen vil blive sat på masterne i løbet af sommeren 2025.

     

    Letbanestationer

    Letbanestationerne i Lyngby-Taarbæk Kommune er stort set færdige og klar til brug. Der mangler fortsat finisharbejde samt test af, om installationerne på stationerne som f.eks. rejsekortstander mv. virker, som det skal.

    Hvad angår forpladserne til letbanestationerne, forventer Lyngby-Taarbæk Kommune at etablere forpladserne ved Fortunbyen og Lundtofte station i løbet af 2025. De to stationer i det centrale Lyngby er omringet af henholdsvis station og bymidte – og efterlader ikke plads til stationsforpladser. DTU står for indretning af de sidste tre stationer, idet de ligger i deres område.

    Endelig skal hele strækningen i Lyngby testes, inden Letbanen kan gå i drift. Det vil være meget lig de test, der pt foregår på strækningen i Glostrup.

    I Lyngby-Taarbæk Kommune glæder man sig over at være så tæt på mål – og er samtidig opmærksom på de udfordringer, også de resterende letbaneopgaver kan have for naboerne.

    ”Jeg glæder mig over, at det værste anlægsarbejde er overstået – og at se det mere færdige, ryddelige bybillede end gennem de seneste år. Vi meget opmærksomme på, at de to sidste store opgaver med kørestrøm og testkørsel dog også risikerer at være en udfordring for naboerne på især Buddingevej. Lige nu er strækningen mellem Engelsborgvej og Chr. X’s Allé f.eks. lukket i fire uger. Udover dette vil arbejdet med kørestrøm primært føre til mindre trafikomlægninger,” udtaler direktør i Lyngby-Taarbæk Kommune, Kasper Graa Wulff.

     

    Busforbindelse mens Lyngby venter på Letbanen

    Den største letbanenyhed i 2025 er åbning af Letbanens sydligste halvdel, det vil sige strækningen mellem Ishøj og Rødovre Nord. Vi forventer, at Letbanen åbner her i Lyngby-Taarbæk Kommune sommeren 2026.

    Når Letbanen åbner etape 1, det vil sige strækningen mellem Ishøj og Rødovre Nord efteråret 2025, vil der frem til åbning af etape 2 (i Herlev, Gladsaxe og Lyngby) være busforbindelse på den nordlige letbanestrækning, så der på Rødovre Nord station vil være nemt skift mellem Letbanen og bus 300S, hvor bus 300S vil køre ad sin sædvanlige rute via DTU.