Hovedstadens Letbane igangsætter forsøg for at reducere støjen på Buddingevej
Med nye indsigter og materialer gør Hovedstadens Letbane et nyt forsøg på at reducere støjen fra biltrafikken på Buddingevej. Hovedstadens Letbane udsendte denne pressetekst til Det Grønne Område 28. januar.
Forsøget sættes i gang i forlængelse af erfaringer fra et tidligere forsøg i efteråret 2024. Her testede Hovedstadens Letbane, om en fuge mellem de betonelementer, der udgør Letbanens fællesspor med bilerne mellem Christian X’s Alle og Engelsborgvej, kunne afhjælpe støjen. Desværre viste det sig, at forsøget dengang ikke havde den ønskede effekt.
Siden da har Hovedstadens Letbane, i tæt dialog med Lyngby-Taarbæk Kommunes forvaltning, undersøgt andre mulige løsninger. Projektdirektør Henrik Bendsen fortæller:
”Vi er bevidste om generne for de berørte naboer, og derfor har vi siden efteråret søgt alternative metoder og produkter, hvorfor vi nu er klar til at afprøve en ny løsning. Dog er der stadig ingen garanti for, at forsøget har den ønskede effekt.”
Henrik Bendsen fremhæver, at etableringen af Letbanens spor på Buddingevej er blevet nøje gennemgået, og alt arbejde er udført i overensstemmelse med forskrifterne for projektet. Han bemærker også, at både forsøget i efteråret og det kommende forsøg er særlige indsatser, for at imødekomme de gener, naboerne oplever.
Nyt forsøg med nyt produkt
Konkret består det nye forsøg i, at Hovedstadens Letbane fuger et mindre antal samlinger mellem betonelementerne med et nyt produkt, hvorefter effekten evalueres.
Forsøget forventes at blive udført i første halvdel af februar i år med start i uge 6. Det betyder, at arbejdet kan udføres samtidig med og inden for den spærring, som allerede er etableret på Buddingevej i forbindelse med arbejdet med Letbanens fundamenter for kørestrømsmaster på strækningen. Dog kan arbejdets tidshorisont blive påvirket ved meget lave temperaturer, da fugeproduktet kræver en minimumstemperatur.
Når arbejdet med master og det nye forsøg er udført, vil strækningen blive åbnet for trafik, så der efter cirka to uger kan laves en vurdering af forsøgets effekt. Er konklusionen, at forsøget har den ønskede effekt, vil Hovedstadens Letbane sammen med Lyngby-Taarbæk Kommunes forvaltning vurdere næste skridt. Bliver løsningen implementeret på hele strækningen, vil den løbende skulle vedligeholdes.
Trafik & Mobilitet - Letbanen
Letbanen kan kontaktes direkte på ovenstående mail, og vi vil svare indenfor 10 arbejdsdage.
Kontakt Hovedstadens Letbane
Yderligere information: Kommunikationsafdelingen i Hovedstadens Letbane: presse@dinletbane.dk / 72 42 49 01