Gå til hovedindhold
Du er her:
Naboinformation

Svellerne under letbaneskinnerne bliver stabiliseret

Ude på letbanestrækningen er arbejdet nu i gang med at pakke svellerne med skærver (granitsten), så både skinner og sveller ligger fast, når letbanetogene begynder at køre.

Stoppemaskine skærver
Den såkaldte "stoppemaskine" sikrer, at skærverne ligger godt fast omkring svellerne

Hvad er sveller?

Svellerne er kraftige lægter af beton, som letbaneskinnerne er fastgjort på. Omkring svellerne lægges der granitskærver, som sikrer, at både skinner og sveller ligger fast og stabilt, når togdriften går i gang.

Hvad gør de?

Selvom det er letbanetog, der skal køre på skinnerne, så er det tunge kræfter, der bliver sluppet løs, når togene begynder at køre på strækningen mellem Ishøj og Lundtofte. Derfor er det afgørende, at skinner og sveller ligger fast og stabilt. 

For at sikre, at der ikke er noget, der rykker sig under toget, når det kører på strækningen, er det vigtigt, at fylde ballasten af granitskærver rundt omkring svellerne.

Derfor førte vores entreprenør Aarsleff Rail A/S før jul over de sveller, der allerede er lagt, med en såkaldt "tamping machine" (på dansk "stoppemaskine"), så skærverne ligger sig ekstra tæt omkring svellerne.

Maskinen løfter skinnerne og svellerne en lille smule, og så stikker den vibrerende fingre ned mellem skærverne. Når skærverne bliver pakket på den måde, lægger de sig endnu tættere på svellerne, så de sættes helt på plads og ikke kan rykke sig ud af den rette placering.

Samme procedure gør sig gældende for andre skinnekørende køretøjer som fx S-tog og Regionaltog, der kører på længere strækninger end letbanen. 

Stoppemaskinen ved Ejby St i Glostrup
Stoppemaskinen ved Ejby St i Glostrup