En letbane er mere end et tog
Mette Olesen fra Aalborg Universitet er forskeren bag en ph.d.-afhandling om letbaner. Afhandlingen er skrevet i samarbejde med COWI A/S. Afhandlingen konkluderer, at en letbane er et godt værk.
Mette Olesen fra Aalborg Universitet er forskeren bag en ph.d.-afhandling om letbaner. Afhandlingen er skrevet i samarbejde med COWI A/S. Afhandlingen konkluderer, at en letbane er et godt værk.
Med udgangspunkt i allerede eksisterende letbaner i middelstore europæiske byer undersøger afhandlingen letbaners potentiale og værdi i en række byer, der alle er lidt større end Kongens Lyngby. Empirisk er afhandlingen funderet i case studier i byerne Bergen (Norge), Angers (Frankrig), Bern (Schweiz) og Freiburg (Tyskland).
En af Olesens centrale pointer er, at en letbane er mere end et transportsystem – den er også et effektivt værktøj til en positiv udvikling af byerne. Letbanen tiltrækker nye brugere og virksomheder, særligt fordi den er permanent frem for f.eks. den ligger fast. Den er ikke påvirkelig af hvilken vind der blæser, busruter, der nemt kan blive flyttet eller sløjfet i byerne.
Med erfaringer fra andre europæiske lande viser Mette Olesen hvordan letbaner giver byerne en række konkrete fordele.
Ph.d.-afhandlingen er et solidt bidrag til debatten om relevans og værdi af letbanesystemer. Afhandlingen skal ses som et supplement til de tekniske og socioøkonomiske analyser, der ellers anvendes til at evaluere udbygninger af infrastruktur med.
Mette Olesen søger med sin forskning at skabe indsigt i den historie, de rationaler og politiske ideologier, der har været styrende for beslutningen om at implementere letbaner i mellemstore europæiske byer. En række af afhandlingens konklusioner opsummeres herunder.
Mette Olesens ph.d. om letbaner: Making Light Rail Mobilities, Aalborg Universitet. Hele afhandlingen kan læses her.