Gå til hovedindhold
Du er her:
Naboinformation

Hvad sker der bag hegnet ved Lyngby Station?

Udsendt til nærmeste naboer den 24. juni 2019

I 2025 ruller Hovedstadens Letbane ud på sin første tur. På turen gennem Lyngby

vil letbanen blandt andet køre igennem en helt ny letbanetunnel ved siden af viadukten under S-banen og Lyngby Omfartsvej. Samtidig vil en ny fodgængertunnel under sporene fra Lehwaldsvej til Jernbanepladsen sikre gode adgangsforhold til den kommende letbanestation ved Lyngby Station.

Fodgængertunnelen bliver en forlængelse af den nuværende nedgang til DSB’s cykelkælder ved siden af Trævarefabrikkernes Udsalg.

Byggeriet af de to tunneler er nu i gang, og her kan du se, hvad der sker inde bag hegnet i resten af 2019.

 

Arbejdspladsen er etableret



Siden starten af 2019 har entreprenøren Per Aarsleff etableret byggepladsen ved Lehwaldsvej og gjort klar til det kommende byggeri af letbanetunnelen og fodgængertunnelen. Byggepladsen ved Lehwaldsvej skal primært anvendes til opmagasinering af materialer og maskiner samt mandskabsfaciliteter, for selve byggeriet foregår inde på stationsområdet. Byggeriet skal foregå i den vestlige ende af stationen tættest på viadukten, og derfor er S-togs-perronen blevet forlænget mod øst. På den måde kan togtrafikken afvikles i den østlige ende, mens vores entreprenør bygger i den vestlige ende af stationen.

 

Arbejde i flere faser



Det samlede arbejde med at bygge de to tunneller fortsætter frem til sommeren 2020, og arbejdet er opdelt i flere faser. I resten af 2019 er arbejdet opdelt i Fase 1, som løber frem til slutningen af september og Fase 2, som løber fra slutningen af september og frem til midten af december. Senere på året informerer vi nærmere om arbejdet i 2020.

Arbejdet der skal udføres i Fase 1 og 2 i år, er stort set det samme. Tunnelerne bliver bygget oppe fra stationsområdet. Det vil sige, at der bliver boret betonpæle ned, dér hvor sidevæggene til tunnelen skal være, og derefter støbes toppen af tunnelerne mellem de to sidevægge. Først på et senere tidspunkt graves tunnelen ud, så den ligner en tunnel.

I Fase 1 bygger entreprenøren ved spor 1 og 2 på Lyngby Station – se grafikken på side 3. Derfor skal alle S-tog afvikles i spor 3 frem til slutningen af september. Fordi S-togene fortsat skal afvikles i dagtimerne, er det nødvendigt at benytte nattetimerne, hvor S-togene holder stille, til at køre materialer hen over spor 3 og over til arbejdsområdet ved spor 1 og 2. Entreprenøren arbejder derfor også om natten i Fase 1. I Fase 2 skal entreprenøren arbejde ved spor 3, mens S-togs-trafikken afvikles i spor 1 og 2, og fordi spor 3 ligger tættest på arbejdspladsen ved Lehwaldsvej, kan entreprenøren køre materialer til arbejdsområdet i dagtimerne uden at genere S-togs-trafikken.

 

Sådan holder du dig opdateret

På Hovedstadens Letbanes hjemmeside kan du tilmelde dig Infoservice. Så modtager du automatisk en mail fra Hovedstadens Letbane med seneste nyt, hver gang nye arbejder går i gang. Du kan tilmelde dig på dinletbane.dk/infoservice. Hvis du bor tæt på byggeriet, sætter entreprenøren opslag på døren til din opgang eller lægger en seddel i din postkasse med de forventede perioder med støjende arbejde. Du kan også se opslaget på Hovedstadens Letbanes hjemmeside under ’Aktuelt fra Lyngby-Taarbæk’ på dinletbane.dk/lyngby eller på Lyngby-Taarbæk Kommunes hjemmeside om letbanen, letbane.ltk.dk. Ligeledes vil du modtage informationen via Digital Post, hvis du bor tæt på byggeriet.

Arbejdet kommer også til at påvirke S-togs-driften, hvor du frem til slutningen af september skal skifte tog på Lyngby Station. På Hovedstadens Letbanes hjemmeside er samlet et overblik over, hvor du finder yderligere information om trafiksituationen. Læs mere på dinletbane.dk/trafik.

Hvis du har spørgsmål til byggeriet, er du velkommen til at kontakte Hovedstadens Letbane på mail info@dinletbane.dk eller tlf. 7242 4500 – eller du kan kontakte Lyngby-Taarbæk Kommune på letbane@ltk.dk eller tlf. 2388 6209.

 

Spor 1 og spor 2 lukket i Fase 1, Spor 3 lukket i fase 2